Nu het einde van de jaar er aan komt, en dus ook het begin van een nieuw jaar zijn er de lijstjes met titels als: 13 nieuwe ontwikkelingen die je M O E T weten. 12 trends die 2018 gaan regeren. Deze 10 zaken worden allesbepalend in 2018, Video, video, video .. etc etc.
Met een soort plichtsgevoel lees ik deze artikelen, het zijn toch zaken die spelen, of beter gezegd zaken die zouden gaan moeten spelen als ik de schrijvers mag geloven.
Dat Facebook groot en sterk is en dat andere platforms zich ‘bedreigd’ voelen, Snapchat te ingewikkeld is om echt door te dringen tot het grote publiek, de social media advertentie budgetten gaan verdubbelen, was dit nou het lijstje van vorige jaar of aankomend jaar, oops sorry ben ik nu te flauw?
Ach, het is op zich best prettig leesvoer waar veel in bevestigd wordt, dat is toch ook iets.
Ik zie al deze zaken ook natuurlijk. Het ene platform ontwikkeld zich verder, het andere verandert van doelstelling, er verschuiven aantallen volgers en bedrijven gaan steeds meer over tot online en social media marketing.
Dat laatste is interessant. Omdat mijn bedrijf al sinds 2008 in dit vakgebied werkt, heb ik dit stap voor stap dichterbij zien komen. En nu lijkt het echt zover, de meeste bedrijven nemen het nu echt serieus! Een mooie gewaarwording.
Lastig alleen is dat communicatie- en marketingafdelingen vaak nog wat traditioneel ingericht zijn, dat is natuurlijk op te lossen door externe social media bureaus erbij te betrekken ;-). Zij hebben tenslotte de up-to-date kennis en specifieke kunde in huis om op maat een strategie en werkwijze te ontwikkelen.
Daarnaast beperk ik mijzelf niet door enige terughoudendheid als ik zie dat bij een bedrijf zaken anders of slimmer kunnen, met altijd wel de social media marketing in mijn achterhoofd.
Ik geef een voorbeeld.
Er is een hele simpele uitgangspositie: je stuurt berichten vanuit je social media kanalen en dus val je op. Na een poos nemen de nieuwe volgers niet meer toe, heb je minder interactie met je volgers en dus gaat de energie er uit.
Je spreekt met iemand hierover en die zegt: ja duh, wat jij doet is, outbound marketing. Je zend alleen maar!
Dus richt je je op outbound marketing, je prikkelt, interesseert en trekt je doelgroep aan.
Hartstikke mooi!
Maar nu, voor veel bedrijven is dit het ook. Geen funnel, geen follow up en geen conversie.
Daarbij komt dat de verschillende afdelingen vaak geen overdracht doen onderling, dat is erg jammer. Zo raken kansen, leads, prospects en informatiestromen verstoord en soms verstopt.
Sinds kort werkt Donia Media met een handige online tool die ervoor zorgt dat deze ‘problemen’ vrij simpel en handig opgelost kunnen worden. https://www.leadfeeder.com biedt een heel overzichtelijke inkijk wat er allemaal gebeurt op je website.
Als je (online) marketing je doelgroep goed bereikt en zij je website bezoeken kun je met behulp van Leadfeeder zien wie dit zijn (dus met bedrijfsnaam en al), hoe vaak zij, welke pagina’s bezochten en wanneer. Ja, echt.. dit is informatie die zij je allemaal kunnen tonen.
Hierdoor is zo’n online tool ineens een verbindende factor tussen de afdelingen die ‘normaal’ op hun eigen eilandje blijven. Iedereen binnen het bedrijf kan iets met deze informatie, en raakt zodoende ook (meer) betrokken bij sales, acquisitie, marketing etc.
Dit is uiteraard maar één van de puzzelstukjes in het hele proces maar wel een hele waardevolle.