De meeste mensen zijn tegenwoordig te vinden op social media, dit betekent dat jij daarop kunt inspelen. Deze 5 tips kun je gebruiken om te werken aan je social media marketing en zo jouw bedrijf online of je social media kanalen te laten groeien.
  1. Hanteer op alle online platforms een identieke (bedrijfs)naam.

Door overal dezelfde naam te gebruiken, gaan mensen je merk en/of bedrijf duidelijk herkennen. Zie het zo: als je in een winkel loopt, zie je ook bij alles van hetzelfde merk hetzelfde logo. Naast dat je goed herkenbaar bent, kunnen mensen je ook beter vinden op de verschillende platforms. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat het als zeer betrouwbaar wordt ervaren als je jouw naam, logo en huisstijl goed doorvoert op alle uitingen van je bedrijf.

 

  1. Zie het als meer dan alleen een uithangbord.

Als je alleen reclame wilt maken, is een folder met de aanbiedingen voor de week misschien wel effectiever! Zorg ervoor dat je kanalen er ook zijn om je klanten te leren kennen, vragen te beantwoorden, tips te geven en/of handige informatie te delen. Een goede regel is de 80/20 regel, d.w.z. 80% ‘sociale’ content en 20% promotie gerichte content. Dit is een goede balans voor online marketing. Hierdoor werk je aan jouw klantenbinding en indirect dus ook aan promotie voor jouw bedrijf.

 

  1. Wees interactief.

Door interactief te zijn, gaan mensen jou ook meer waarderen. Deel artikelen van anderen, beantwoordt vragen die je krijgt en geef regelmatig tips en adviezen. Je kunt bijvoorbeeld op foto’s reageren van je volgers. Hoe (inter)actiever jij bent, hoe sneller mensen jou gaan volgen.

Nog een actieve strategie is, zoek eens op een social media kanaal op woorden en/of termen die gekoppeld zijn aan jouw dienst of product. Je zult zien dat je mensen vindt waarvoor jij een probleem kunt oplossen, help hen door adviezen, tips of een link te sturen en hun probleem op te lossen. Dit werkt erg goed!

 

  1. Maak keuzes.

Je kunt niet op alle social media kanalen actief zijn, kies kanalen die het beste aansluiten bij jouw doelgroep, bedrijf en/of merk. Kies er 2 of 3 waar je het meeste resultaat mee kunt boeken en focus je vervolgens volledig op die accounts. Soms is een extra tip van mij ook, kies een account waar jij je prettig voelt of het beste kunt communiceren. Je zult merken dat het bezoekersaantal zal veranderen wanneer jij je volledig op 2 of 3 accounts focust, dan wanneer jij op meerdere kanalen maar half aanwezig bent.

 

  1. Blijf aanpassen en jezelf ontplooien.

De tijd raast voort, en zo veranderen de platformen ook zeer snel. Er komen vaak nieuwe updates en aanpassingen aan de platforms. Wanneer je succesvol wilt zijn en blijven, moet je mee veranderen. Blijf daarom goed op de hoogte van de ontwikkelingen op Instagram, ontwikkel jezelf in het maken van advertenties op Facebook, monitor alles goed en pas advertenties ook aan n.a.v. zaken die jouw opvallen. Doe A/B testen. Abonneer je op social media nieuwsbrieven en lees af en toe bij. Hoe meer je ermee bezig bent en het begrijpt, hoe sneller je zult groeien en online succes genieten!