Ik zie vaak zaken online gebeuren die mijn wenkbrauwen doen fronzen. Vaak neem ik deze mee in voorbeelden en gesprekken met collega’s, opdrachtgevers en kennismakingen. Al snel merk ik dan dat zulke cases uit de praktijk erg aanspreken en een goed gesprek op gang krijgen.
Zo is de trend (misschien was het de trend aangezien trends komen en gaan) om op LinkedIn je netwerk ‘open te gooien’ en met iedereen te connecten. Ik wil voor nu heel even buiten deze discussie (dit moet je wel doen / dit moet je niet doen) blijven met dit artikel.
Het liep erg hard volgens de mensen die bepaalde teksten knipten en plakten in hun tijdslijn, +100, +1000 ja zelfs +4000 in een paar weken tijd. Mooi!
Ik, als social media specialist, wilde er graag iets over kwijt omdat er ook een welles / nietes over ontstond. Welnu zo gezegd zo gedaan, ik plaatste een update op LinkedIn zonder verder hier echt een bijbedoeling.
Het artikel is op dit moment door 16662 mensen ‘gezien’, ik heb er 49 likes op gekregen en 10 commentaren. Bovendien ongeveer 30 nieuwe connecties die van waarde zijn voor mijn netwerk.
Je kunt lezen dat ik kritisch ben over de trend, maar toch levert het mij nieuwe connecties op, terwijl ik daar juist iets over zeg. Nou goed, je zult het begrijpen. Ik ben blij met het bereik van het bericht en met de nieuwe connecties.
Ik sta dus niet negatief tegenover connecties aangaan op LinkedIn, ook niet met mensen buiten mijn bekende netwerk! Maar er moet al wel een aanknoppingspunt zijn of een gemeenschappelijk belang en niet alleen om met aantallen te pochen.