Wat een jaar is 2021 geweest op social media gebied. De ontwikkeling van de ‘human agency’, waarin de grote tech platformen door druk van buitenaf en van overheden de gebruiker steeds meer in control zetten, is nog sneller gegaan dan verwacht werd. Tel het aantal rechtszaken, hoorzittingen en privacy- en security-ingrepen van de grote techgiganten bij elkaar op, het is duizelingwekkend.
In deze post delen wij de belangrijkste ontwikkelingen en social media trends voor 2022:
Targeting gaat terug naar de basis, maar dan in een nieuw jasje
Met het verdwijnen van third-party data en de verhoogde mate van controle vanuit de consument over haar eigen gegevens, gaan we binnen online advertising eigenlijk weer een beetje terug naar de kern; targeting op basis van demografische gegevens, op basis van interesseprofielen en op basis van gedrag binnen het betreffende social media platform. Snapchat kondigde recentelijk bijvoorbeeld nieuwe (automated) ad targeting features aan. En ook Facebook zet meer in op features zoals automated targeting expansion.
Social commerce neemt wederom een vlucht
In coronatijd nam social media een enorme vlucht: het aantal consumenten dat via social media tot aankoop overging steeg enorm. Overigens is social media door haar enorme gebruiksaantallen en rijkdom aan data zeer schaalbaar. Vooral Google Ads gaan uit van pullmarketing; zeer scherp qua kosten per conversie, maar begrenst qua schaalbaarheid. De social media platformen kunnen met bijvoorbeeld look-a-like audiences en hun push-georiënteerde aanpak snel en ver opschalen.
Benieuwd naar meer trends? Neem contact met ons op!
📞 – 06 2428 3356
📧 – info@donia.nl